Mekaniska tätningar
Kostnadsbesparingar tack vare högre driftsäkerhet
Mekaniska tätningar
Vi hjälper dig gärna att hitta rätt mekanisk tätning för just ditt behov. Kontakta oss!
Kostnadsbesparingar tack vare högre driftsäkerhet
_160.jpg)
Dynamiskt designade mekaniska tätningar orsakar kortare tätningsfunktion. I en dynamiskt designad tätning är fjäderpaketet placerat på den dynamiska (roterande) delen av tätningen. Beroende av de sammanlagda toleranserna i pump och tätning uppstår en vinkelavvikelse mellan den stationära och roterande glidringen.
För att kompensera denna vinkelavvikelse måste en dynamisk tätning röra sig axiellt fram och tillbaka enligt följande beräkning: 3000 rpm x 2 axiella rörelser per rotation x 60 min/tim x 24 tim/dag = 8 640 000 axiella rörelser per dag. Dessa enorma rörelser i tätningen resulterar i stora vibrationer som kraftfullt reducerar drifttiden på tätningen. Faktum är att tätningen har en destruktiv effekt på en pumpdel (foder), som, i de flesta fall, är dyrare än tätningen i sig
Undvik foderslitage - stationär design erbjuder större driftsäkerhet
_160.jpg)
Nötningskorrosion av axel eller skyddsfoder uppstår vid användning av de flesta dynamiskt designade tätningarna som är bestyckade med o-ring eller PTFE-kappa som sekundärtätning. Fram- och tillbakarörelsen av sekundärtätningen resulterar i så kallad nötningskorrosion (foderslitage)!
_160.jpg)
I en stationärt designad mekanisk tätning är fjäderpaketet (A) placerat på den stationära (stillastående) delen av den tätningen. Huvudskillnaden är att fjäderpaketet kompenserar för vinkelavvikelsen mellan glandern och den stationära glidytan endast en gång under installation. Efter denna engångsjustering står tätningen still och roterar utan axiella rörelser.
Pålitligheten förbättras dramatiskt
Resultatet blir att den ekonomiska effektiviteten förbättras. Besparingar görs i och med minskade produktionsavbrott, underhållskostnader och eliminering av behov av att köpa dyra foder.
Generella designfördelar som erbjuder högre driftsäkerhet
Fjäderpaket utanför mediat undviker att fjädrarna sätter igen i media med slam eller partiklar (A). Vibrationsdämpande montering av glidringar (B) garanterar bästa möjliga skydd av den sekundära glidringen genom att metall inte kommer i kontakt med glidytan. Därigenom elimineras överföring av pump- eller axelvibrationer till glidytorna.
Kostnadsbesparingar tack vare högre tillgänglighet
Tryckbalansering erbjuder längre drifttid. Obalanserat resulterar i mer tryck, mer glidyteslitage, kortare drifttid. Om en mekanisk tätning inte är hydrauliskt balanserad, kommer hela det hydrauliska trycket i processen att verka på tätningsytorna. Detta är utöver det nödvändiga tryck som fjäderpaketet åstadkommer, vilket redan är designat i tätningen. En obalanserad tätning kommer därför alltid att ha extra onödig kraft på tätningsytorna, vilket minskar tätningens drifttid. Balanserade tätningar erbjuder istället mindre tryck, mindre glidyteslitage och därigenom längre drifttid. Detta faktum har uppmärksammats under lång tid av de kända API-specifikationerna 610/682, i vilka tryckbalansering är ett krav och specificerat för alla applikationer.
Visar 1–12 av 18 resultat